Handleiding Webhook




Wat is de Webhook?

De Webhook-app stelt je in staat om oproepgegevens te ontvangen van een inkomende oproep aan een belplan. In de Webhook-app vul je de URL van je server in. Zodra de inkomende oproep de Webhook-app in het belplan bereikt ontvang je de oproepgegevens.
Zodra de Webhook-app een reactie ontvangt van je server wordt via de voorwaarde-app een verdere belroute in het belplan uitgevoerd.

Parameter

Aanwezigheid

Omschrijving

Methoden

Vereist


GET, POST

URL

Vereist


http en https, met of zonder query parameter

Resultaat opslaan als variabele

Optioneel


De naam van de variabele die je in de voorwaarde-app kunt selecteren

Request Timeout

Vereist


Default 2 seconden
Minimaal 1 seconden
Maximaal 10 seconden



Gegevensverzoek:

Let op: een gegevensverzoek wordt alleen verzonden met het POST-verzoek.
De verzoekgegevens die naar de URL komen, zijn de volgende:
● Bedrijfs-ID
● Nummerplan-ID
● Intern nummer belplan
● Extern nummer belplan
● Nummer van degene die gebeld wordt (callee)
● Nummer van de beller (caller) of het SIP-account
● Oproep uuid (ID van een oproep in het telefonie-platform)
● Naam van de beller in het telefoonboek
● RTA-oproep-ID (oproep-ID in RTA-stijl, dit zal op termijn niet gehandhaafd blijven)
● SIP Call ID (SIP-signalering oproep-ID)
● Tijdstempel van de gebeurtenis
● Tijdstempel van het begin van het gesprek (= moment waarop het gesprek het belplan binnenkomt)


Voorbeeld van een gegevensverzoek:

{
“com_id”: “42f30becd4ea93edd284e059427b5ee0”,
“dp_id”: “42f30becd4ea93edd284e059427cf1f7”,
“dp_in_number”: “1003”,
“dp_ex_number”: “31102380095”,
“callee_number”: “31102380095”,
“caller_number”: “31152026057”,
“uuid”: “b587f4ee-718d-11ed-88ee-b97829e8fee4”,
“phonebook_caller_name”: “”,
“event_time”: “1669908899250”,
“call_start_time”: “1669908896814”,
“rta_call_id”: “8a5d5db451e9-6bd98ab0066f”
“sip_call_id”: “lsjuf8l09juq1i0a9vai”
}

Combinatie met de voorwaarde-app

Je kunt een variabele instellen in de Webhook app; deze is dan ook zichtbaar in de voorwaarde-app. Afhankelijk van de reactie van de server (ingesteld in de webhook-app) kun je verschillende vervolgbelroutes laten uitvoeren.


De variable ingesteld in het dialplan of in de IVR is aanwezig in de Voorwaarde-app en wordt enkel uitgevoerd zodra deze in het belplan na de Webhook-app staat.
Alle variabelen ingesteld in de één of meerdere webhook-apps die vóór de voorwaarde app staan, zullen zichtbaar zijn.
Als de variabele niet is ingesteld zal het niet in de conditie app zichtbaar zijn.
De variable moet verder uniek zijn in het belplan of in het IVR context/menu.

Let op:
• Hoe later de time out is ingesteld, hoe sneller het gesprek naar de volgende actie in het belplan zal gaan als er geen respons is van de server.
• De webhook app is alleen beschikbaar in een bedrijfs-belplan en in de IVR app, en niet in het persoonlijke belplan.

Voorbeelden:

De combinatie van de Webhook-app en de Voorwaarde-app brengt een set van compleet nieuwe mogelijkheden van de Callvoip telefooncentrale. Er zijn veel integratiemogelijkheden.
Denk bijvoorbeeld aan:
• Check in het CRM systeem of de beller facturen heeft openstaan.
> zo ja, dan routeer het gesprek naar de afdeling Finance

• Check in het CRM systeem of de beller lopende tickets heeft.
> zo ja, verbind de beller door met de agent die het ticket in behandeling heeft

• Als de beller voor de tweede keer belt, verbind de beller door naar dezelfde collega die het gesprek de eerste keer behandelde.

Meer weten?
Neem dan contact met ons op, per telefoon, email of website chat!

Je vraag niet beantwoord?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Bel ons dan tijdens kantoor uren op 050 – 820 00 00, stuur ons een e-mail op callvoip@callvoip.nl of stel jouw vraag via onze chat.

Wil jij dit ook?

Hier beland met een vraag waarop het antwoord lijkt te zijn: “klant worden bij Callvoip”? Dat kan natuurlijk!

Klant worden

Waarmee kunnen we je helpen?

{{ posts.title | markdownify }}

Zoekresultaten voor {{ searchQuery }}

{{ posts.title | markdownify }}
Geen resultaten, probeer een andere zoekterm