begin » Callvoip » FAQ account  |  winkelwagen  |  kassa  |  klantenservice  
categorieën
Aanraders! (9)
CallvoipTelefonie (5)
VoIP all-in-1 » (45)
VoIP gateways » (13)
VoIP phones » (108)
VoIP PBX (7)
VoIP zakelijk (19)
VoIP headsets » (52)
VoIP overig » (15)
DECT phones (23)
DECT VoIP (40)
WiFi VoIP (1)
IP Video Phones (3)
WiFi GSM Phones (1)
Asterisk » (5)
Skype (2)
VoIP diensten » (9)
Netwerk » (89)
productofferte (3)
TC Services (13)
zoek product
 

» meer zoekopties
zoek merk
» NIEUW meer...
Yealink voordeelbundel: 3 x T40P IP Phone + voeding
Yealink voordeelbundel: 3 x T40P IP Phone + voeding
324,00
(267,77 excl. BTW)
informatie
· contact & informatie
· disclaimer
· voorwaarden
· wel/geen BTW?
· IBAN-check
· stel ons uw vraag
· werken bij Callvoip?
klantenservice
overzicht
service voor aankoop
service na aankoop
TC Services
productsupport
FAQ-pagina
technotes
FAQ: vraag en antwoord over VoIP FAQ: vraag en antwoord over VoIP
VoIP FAQs
A. Voice-over-IP
1. Wat is Voice-over-IP eigenlijk?
2. Wat is SIP?
3. Kan ik VoIP-bellen zónder mijn PC aan te laten staan?
B. VoIP benodigdheden
1. Wat heb ik nodig om via internet te kunnen telefoneren?
2. Ik wil een extra telefoonnummer via VoIP om te bellen en gebeld te worden.
C. VoIP onderweg
1. Ik ga op reis en wil onderweg graag bereikbaar zijn. Wat heb ik nodig?


Google
callvoip.nl tijdhof.com

A1 • Wat is Voice-over-IP precies?
VoIP is een afkorting van Voice over Internet Protocol, ofwel spraak over internet, en dus bellen via internet. VoIP wordt ook wel internet-telefonie of IP-telefonie genoemd.
VoIP maakt het mogelijk om een telefoongesprek te voeren met gebruik van een computernetwerk, zoals bijvoorbeeld het internet of een bedrijfsnetwerk (LAN). Internet vervangt hiermee de standaard telefoonlijn in het traditionele telefoonnetwerk (PSTN). Het spraaksignaal wordt geconverteerd naar een digitaal signaal dat in datapakketjes over het internet reist. Aan de andere kant van de lijn worden de pakketjes weer teruggeconverteerd naar de gesproken boodschap. Zo wordt een gesprek op dezelfde wijze verstuurd als een e-mailbericht of een ander bericht.
Een VoIP-gesprek kan worden gevoerd met behulp van een computer met voice-software (softphone) en een microfoon, ofwel met een analoge telefoon die middels een VoIP-adapter of VoIP-modem of -router op het netwerk is aangesloten, ofwel middels een IP-telefoon die op het netwerk is aangesloten.

SIP staat voor Session Initiation Protocol: de voorgestelde standaard voor het opzetten van sessies tussen één of meer clients en op dit moment het leidende signaling protocol voor Voice over IP, waarmee het langzaam het H.323 protocol in deze rol vervangt.

A2 • Wat is SIP?
SIP staat voor Session Initiation Protocol: de voorgestelde standaard voor het opzetten van sessies tussen één of meer clients en op dit moment (2005) het leidende signaling protocol voor Voice over IP, waarmee het langzaam het H.323 protocol in deze rol vervangt.

A3 • Kan ik VoIP-bellen zónder mijn PC aan te laten staan?
Jazeker, dat is mogelijk! Hiertoe is het allereerst nodig om de term VoIP nader te bekijken. VoIP is acronym voor Voice over IP, ofwel telefoneren via internet. Een breed begrip voor diverse soorten diensten. Denkt u aan het bekende Skype, aan de ADSL-telefoniediensten van Wanadoo, Tiscali, etc. en aan de losse telefoniediensten van o.. Budgetphone, Voipbuster, SIPdiscount, SIPGate, Xeloq, FWD, Vonage, en vele anderen. De meeste van deze voice-diensten zijn gebaseerd op het protocol SIP. het SIP-protocol wordt gezien als het protocol waar de komende tijd mee zal worden gewerkt. Nagenoeg alle VoIP-apparatuur is dan ook SIP-based. Skype heeft een eigen protocol, dat wordt aangestuurd duur het Skype-programma dat op uw computer is geïnstalleerd. Uw computer moet dus aan staan. In tegenstelling tot het Skype-protocol, kunnen SIP-based VoIP-diensten worden aangestuurd door een los VoIP-kastje (ATA), VoIP-router of IP-telefoon. Wat u ook kiest: in het apparaat configureert u de abonnementsgegevens van uw Voipbuster-account (of andere SIP-based account) en u kunt bellen en gebeld worden zónder dat uw werkstation aanstaat. Dit werkt uitstekend, vaak heeft u zomogelijk nog een betere kwaliteit dan met een losse headset. En in ieder geval meer comfort.
Met andere woorden: indien u een SIP-based VoIP-service kiest, bijvoorbeeld Voipbuster, SIPdiscount, BudgetPhone of Xeloq, kunt u bellen zónder dat uw computer aan staat.

Wilt u internetbellen zónder dat uw computer aan hoeft te staan, dan heeft u dus een SIP-based VoIP-aopparaat nodig>
U heeft de keuze uit verschillende soorten apparaten:

 VoIP-bellen met uw computer uitgeschakeld 
ATA een kastje dat u op uw netwerkrouter aansluit en waarin u uw voipbuster-accountgegevens configureert. Op het kastje sluit u uw eigen analoge telefoon aan (bv. uw comfortabele DECT-telefoon, zodat u draadloos overal in uw huis met Voipbuster kunt bellen). ATA's zijn er met één of twee telefoonpoorten (= FXS-poorten). Sommige modellen hebben tevens een lifelinepoort: een poort waarop u ook uw vaste telefoonlijn kunt aansluiten zodat de aangesloten analoge telefoon overgaat als u op uw normale nummer wordt gebeld, en uiteraard ook als u op uw voipnummer wordt gebeld. Uitbellen gebeurt in principe via VoIP, dat is immers het goedkoopst, maar met een bepaalde prefix kunt u ook via de lifeline (= KPN) uitbellen.
VoIP all-in-one
(modem en/of router)

Een VoIP all-in-one is een combinatie vaneen ADSL-modem en/of router, desgewenst met ingebouwd Wireless Access Point, en een ingebouwde VoIP ATA. Prijstechnisch is dit wellicht interessanter, omdat een VoIP-modem/-router vaak slechts paar tientjes duurder is dan een losse ATA. Bijkomend voordeel is dat uw router weet dat er VoIP wordt gebruikt, en hier de benodigde bandbreedte voor reserveert. Dit reserveringsmechanisme heet Quality of Service. Grote kans dat uw eigen router dit niet heeft. Op een druk moment in uw netwerk kan dit de kwaliteit van uw VoIP-gesprek ondermijnen (ruis, echo, vertraging, zelf uitvallen van de verbinding).

Speciaal voor kabelinternet-gebruikers adviseren vij de DrayTek 2200V(G) router. De router sluit u aan op uw kabelmodem, en u kunt met meerdere computers tegelijktertijd een internetverbinding maken, u heeft de mogelijkheid om één of meer computers draadloos te gebruiken (alleen model 2200VG), én u kunt bellen via internet (ruimte voor één VoIP-account en één telefoon, met Lifeline voor integratie van uw traditionele telefonie en Voice over IP-telefonie).
IP-telefoon
GrandStream BT101/102 IP Phone
Een IP-telefoon, tenslotte, sluit u eenvoudigweg aan op uw netwerk. Ook hier dient u rekening te houden met de verdeling van de bandbreedte; uw router weet immers niet dat er VoIP-verkeer is. U doet er verstandig aan ook in deze situatie een QoS-router te gebruiken. De diverse IP-telefoons onderscheiden zich qua aantal beschikbare VoIP-accounts (bv. Elmeg IP290: 7 accounts, u kiest welke account actief is) , aantal simultaan beschikbare VoIP-account (bv. Grandstream GXP-2000: 4 accounts), aantal LAN-poorten en features als handsfree, display, functies, etc. De apparaten hebben tenminste één LAN-poort, waarmee u ze op uw netwerk kunt aansluiten. Sommige apparaten hebben twee LAN-poorten en een ingebouwde router. Dit is handig indien u de telefoon vlakbij een werkstation of ander netwerkapparaat wenst te plaatsen zónder een extra kabel vanaf uw router/switch te trekken. U zet de telefoon in feite tussen de router / switch en een ander apparaat, en trekt naar beide apparaten een ethernet-kabel. De telefoon geeft dan een IP-adres uit (router) of door (bridge). Hou er rekening mee dat de ingebouwde netwerkkaart doorgaans slechts 10Mbps ondersteunt.

B1 • Wat heb ik nodig om via internet te kunnen telefoneren?
Indien u over een breedband-internetverbinding beschikt (kabel, ADSL) heeft u helemaal niet zoveel nodig om het bellen via internet eens uit te testen, zodat u kunt zien of het u bevalt. Hierbij gaan wij uit van het bellen via het SIP-protocol en niet via Skype. Skype is een aardige peer-to-peer techniek, maar vereist dat u uw computer aan laat staan. Bij VoIP via SIP is dit niet benodigd, en dat is wel zo praktisch. Ook kunt u gebeld worden en bellen naar het normale telefoonnetwerk.
Bellen via internet, ofwel VoIP (= Voice over IP) biedt particulieren, maar juist ook bedrijven, enorme besparingsmogelijkheden, juist daar waar u nu veel internationale belkosten maakt.
Hieronder vindt u een inventarisatie van de zaken die u nodig heeft om via internet te kunnen bellen.


 benodigdheden voor VoIP bellen 
breedbandinternet Allereerst is een breedband-internetverbinding (ADSL of kabel) aan te bevelen. Voor het gesprek op zich is overigens niet een zeer hoge snelheid noodzakelijk; de benodigde bandbreedte hangt af van de gebruikte CODECs maar met 256 Kbps kunt u al een prima gesprek voeren. Er zijn vele VoIP Bandwidth Calculators waarmee u de benodigde bandbreedte kunt berekenen.
Quality of Service Zodra er door meerdere apparaten aanspraak op de beschikbare bandbreedte wordt gemaakt, is het de bedoeling dat uw spraaksignalen te allen tijde voorrang krijgen boven het dataverkeer. Deze garantie heeft u indien uw netwerkrouter voorzien is van het zog. Quality of Service (QoS). Let u hierop bij de aanschaf van apparatuur. Heeft u geen QoS, dan kunt u net zo goed bellen, maar loopt u het risico dat de gesprekskwaliteit vermindert (vervorming, vertraging, echo, etc.) als een huisgenoot iets van internet downloadt of anderzins gebruik maakt van de internetverbinding.
ATA
ST190 VoIP ATA
ATA staat voor Analoge Telefoon Adapter: een apparaatje waarmee u met uw eigen, normale huistelefoon (of draadloze DECT-telefoon) via internet kunt bellen. De ATA wordt aangesloten op uw router, en biedt soms ook de mogelijkheid om uw gewone telefoonlijn aan te sluiten zodat u zowel telefoontjes via de normale lijn (= PSTN) als via internet op uw eigen telefoon ontvangt (= PSTN PassThrough-poort of FXO-poort). Als u uitbelt heeft u ook de keuze om dit via internet te doen of via de gewone telefoonlijn. Een ATA is handig indien u reeds over alle netwerkapparatuur beschikt (modem, router) en dit wilt uitbreiden met de mogelijkheid om te kunnen bellen.
Zeer populair zijn de HandyTone ATA's van GrandStream en VegaStream: u kunt hierover veel informatie terugvinden op internet.
VoIP routers Indien u internet via de kabel heeft, dan is het advies om een VoIP router op uw kabelmodem aan te sluiten (desgewenst met Access Point). VoIP routers zijn routers waarin reeds een ATA is geïntegreerd. U kunt één of meerdere telefoons aansluiten (FXS-poorten) en vaak ook afzonderlijke SIP-accounts configureren zodat u twee verschillende telefoonnummers kunt gebruiken.
Populair is bijvoorbeeld de DrayTek 2200VG.
VoIP all-in-one Vooral indien u internet via ADSL heeft is het verstandig om voor één apparaat te kiezen waarin alle functionaliteiten zijn geïntegreerd: ADSL-modem, router, QoS, VoIP-poorten en desgewenst zelfs een High Speed Wireless Access Point. Deze apparaten noemen we gemakshalve VoIP all-in-one apparaten.
VoIP telefoonnummer VoIP-bellen kan sowieso middels IP-adressen. Zolang u via het IP-netwerk (internet of uw interne netwerk) belt heeft u hiervoor geen provider nodig. Wel is QoS gewenst. Indien u VoIP wilt integreren in uw bedrijfstelefooncentrale (PBX) is veelal wel een aanpassing nodig.
Er zijn losse VoIP-telefoonnummers verkrijgbaar waarop u door iedereen kunt worden gebeld. Het telefoonnummer heeft het normale formaat (netnummer-abonneenummer) en kan door iedereen worden gebeld, ook vanaf het KPN-netwerk.
Het Talkin2ya breedband-belpakket bevat bijvoorbeeld vouchers voor twee nummers en twee headsets die u op twee computers kunt aansluiten. U kunt op deze nummers gebeld worden, een jaar lang gratis en onbeperkt bellen tussen deze twee nummers en gratis naar andere VoIP-nummers bellen.
bellen naar het PSTN Indien u ook naar gewone telefoonnummers wenst uit te bellen, dan dient u hiervoor te betalen. Indien u een nummer van aanbieder BudgetPhone / Talkin2ya gebruikt, heeft u de mogelijkheid om deze kosten prepaid of postpaid (= abonnement) te betalen.

B2 • Ik wil een extra telefoonnummer via VoIP om te bellen en gebeld te worden.

Soms kan het handig zijn om (tijdelijk) een apart telefoonnummer tot uw beschikking te hebben waarop mensen u kunnen bellen. Bijvoorbeeld bij de organisatie van een evenement of een festival. Om dit via de KPN te regelen bent u een heel traject verder. VoIP biedt u snel de mogelijkheid om bereikbaar te zijn.
Erg handig is de mogelijkheid om een los VoIP-nummer aan te schaffen: u heeft een telefoonnummer dat er uitziet zoals elk ander telefoonnummer en dat door iedereen, vanaf elke telefoon, kan worden gebeld.
Om dit telefoonnummer ook daadwerkelijk bij u te laten overgaan kunt u een Softphone (bv.: xten) met headset gebruiken. In de softphone vult u uw accountgegevens in en als uw computer aanstaat zal uw SoftPhone overgaan als er op het nummer wordt gebeld. Wilt u een gewone telefoon gebruiken, kiest u dan voor een ATA of een VoIP (modem-)router : hier zit reeds een ATA in geïntegreerd. Ook handig is een aparte IP-telefoon, die u direct op uw netwerk kunt aansluiten.

 benodigdheden VoIP onderweg 
internet Om via internet te kunnen bellen heeft u in de eerste plaats natuurlijk een verbinding met internet nodig. Een breedband-internetvervinding (dus: snel internet) wordt aanbevolen in verband met de beschikbare bandbreedte en dus de gesprekwaliteit. Een internetverbinding in het buitenland verkrijgt u bijvoorbeeld in een internetcafé of door aan te haken bij een commercieel HotSpot of Access Point in de buurt (zie ook: hoe kan ik onderweg mijn e-mail lezen?). U heeft dan Wireless-apparatuur nodig. Houdt u er rekening mee dat de gesprekskwaliteit zal verminderen indien u een slechte kwaliteit Wireless-verbinding heeft.
Wellicht heeft u vrienden of kennissen ter plaatse waarvan u de internetverbinding kunt gebruiken, of is het mogelijk om een verbinding naar uw verblijf aan te leggen (zie ook: hoe kan ik twee locaties verbinden?). En wellicht is uw werkplek in het buitenland reeds voorzien van internetverbinding.
headset
Talkin2Ya breedband-belpakket
Er is uiteenlopende apparatuur waarmee u via internet zou kunnen bellen. Met name in die situaties dat u mobiel bent (op reis, backpackers) is een compacte oplossing wenselijk. Met een eenvoudige headset met microfoon komt u een heel eind. Deze headset kunt u simpelweg op een computer aansluiten. Met behulp van een softphone (= softwareprogramma waarop u uw SIP-accountgegevens kunt invoeren) kunt u uw telefoon bedienen. De headset met microfoon stelt u in staat om te luisteren en te praten.
TIP: in het Talkin2ya breedband belpakket vindt u een tweetal headsets, downloadcode voor een SoftPhone en twee vouchers voor twee VoIP-nummers waarop men u kan bellen en waarmee u zelf kunt uitbellen. Voor uitbellen naar gewone KPN-nummers dient u te betalen, dit kan middels een beltegoed (vanaf 5,-).
Skype

Belt u met Skype, dan logt u in op uw Skype-account en sluit u de apparatuur aan waarmee u kunt bellen, bijvoorbeeld:
headset met microfoon
Skype USB-telefoon (handzame Skype-telefoon met USB-aansluiting)
Skype ATA (Skype-bellen met uw eigen, gewone telefoon)


C1 • Ik ga op reis en wil onderweg graag telefonisch bereikbaar zijn. Wat heb ik nodig?
Voice-over-IP biedt nieuwe mogelijkheden waarmee u ook onderweg telefonisch bereikbaar kunt zijn en de mogelijkheid heeft om zelf te bellen. Het grote voordeel van bellen via internet is dat u grote kostenposten van met name mobiel bellen in het buitenland kunt omzeilen. Dit maakt bellen via internet (VoIP) aantrekkelijk voor bijvoorbeeld backpackers, mensen die in het buitenland werken, mensen die op wisselende plekken werken, reisbureaus met medewerkers in het buitenland, campeerders, en dergelijke. Indien u in het buitenland over vaste faciliteiten beschikt (internetverbinding, computer) kunt u bovenstaande adviezen opvolgen (zie: B1 • Wat heb ik nodig om via internet te kunnen telefoneren?). Hieronder vindt u enkele tips voor de situatie waarin u mobiel bent.

 benodigdheden VoIP onderweg 
internet Om via internet te kunnen bellen heeft u in de eerste plaats natuurlijk een verbinding met internet nodig. Een breedband-internetvervinding (dus: snel internet) wordt aanbevolen in verband met de beschikbare bandbreedte en dus de gesprekwaliteit. Een internetverbinding in het buitenland verkrijgt u bijvoorbeeld in een internetcafé of door aan te haken bij een commercieel HotSpot of Access Point in de buurt (zie ook: hoe kan ik onderweg mijn e-mail lezen?). U heeft dan Wireless-apparatuur nodig. Houdt u er rekening mee dat de gesprekskwaliteit zal verminderen indien u een slechte kwaliteit Wireless-verbinding heeft.
Wellicht heeft u vrienden of kennissen ter plaatse waarvan u de internetverbinding kunt gebruiken, of is het mogelijk om een verbinding naar uw verblijf aan te leggen (zie ook: hoe kan ik twee locaties verbinden?). En wellicht is uw werkplek in het buitenland reeds voorzien van internetverbinding.
headset
Talkin2Ya breedband-belpakket
Er is uiteenlopende apparatuur waarmee u via internet zou kunnen bellen. Met name in die situaties dat u mobiel bent (op reis, backpackers) is een compacte oplossing wenselijk. Met een eenvoudige headset met microfoon komt u een heel eind. Deze headset kunt u simpelweg op een computer aansluiten. Met behulp van een softphone (= softwareprogramma waarop u uw SIP-accountgegevens kunt invoeren) kunt u uw telefoon bedienen. De headset met microfoon stelt u in staat om te luisteren en te praten.
TIP: in het Talkin2ya breedband belpakket vindt u een tweetal headsets, downloadcode voor een SoftPhone en twee vouchers voor twee VoIP-nummers waarop men u kan bellen en waarmee u zelf kunt uitbellen. Voor uitbellen naar gewone KPN-nummers dient u te betalen, dit kan middels een beltegoed (vanaf 5,-).
Skype

Belt u met Skype, dan logt u in op uw Skype-account en sluit u de apparatuur aan waarmee u kunt bellen, bijvoorbeeld:
headset met microfoon
Skype USB-telefoon (handzame Skype-telefoon met USB-aansluiting)
Skype ATA (Skype-bellen met uw eigen, gewone telefoon)


ga verder
winkelwagen meer...
geen producten
» CallvoipTelefonie!
· Bellen met Callvoip!
· CallvoipPower
· Functionaliteiten
· Abonnementen
· Gesprekskosten
· 0800/0900-nummers
· Nieuws
· Support

vraag gelijk aan:

CallvoipTelefonie

CallvoipConferencing

0800/0900-nummer
» Callvoip ADSL!
· Callvoip ADSL/VDSL
· Callvoip ADSL tarieven
· Callvoip DSL keuzehulp
· Callvoip ADSL Support

ADSL aanvragen!
internet aanvragen
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

 

productvergelijkingen
· IP Phones
· DrayTek-producten
· AVM FRITZ-producten
· HandyTone-producten
producttips meer...
ZyXEL 8-poorts QoS switch met 3 geprioriseerde ethernetpoorten
TIP: aansluiten van de Zyxel switch | QoS-poorten -
De appa ..

5 van 5 sterren

© 2012 Tijdhof Consulting

XS4ALL Internet: ADSL, VDSL en Glasvezel